Ashburn Gilliam
Ashburn Gilliam werd in 1973 in Guruwe, ten noorden van Zimbabwe, geboren. Hij begon zijn beeldhouwcarrière als een medewerker van Brighton Sango. In 1991 verhuisde hij naar de hoofdstad Harare, waar hij regelmatig exposeerde in de National Gallery. Asburn werkt bij voorkeur met Springstone, een harde vorm van Serpentijn. Zijn werken zijn uniek, creatief en gemaakt in intensief handwerk. Ashburn Gilliam is een uitzonderlijke en zeer succesvolle artiest in Zimbabwe.
Brighton Sango
Brighton Sango is een van de tweede generatie beeldhouwers van Zimbabwe, die is ontstaan sinds de onafhankelijkheid in 1980. Omdat hij uit een arm gezin kwam en een van de zeven kinderen was, moest hij na slechts twee jaar secundair onderwijs de school verlaten. Hij begon te beeldhouwen en kwam in contact met de landelijke gemeenschap van beeldhouwers in Tengenenge, waar hij de basistechnieken leerde. Hij bleef daar ca. 12 weken, maar hij had sterk de behoefte om zelfstandig te kunnen werken en zijn eigen stijl te ontwikkelen. Sango's stijl evolueert nog steeds, maar zijn werk heeft al een onderscheidende en individuele kwaliteit. Zijn werk omvat steeds meer scherpe lijnen en schuine vlakken, in tegenstelling tot de veel zachtere, meer afgeronde benadering van eerdere stukken.
Chenjerai Chiripanyanga
Chenjerai Chiripanyanga is geboren in 1971 in Mutoko. Na het beëindigen van de school in 1990 was hij 3 jaar lid van de BAT Workshop van de Harare National Gallery. Hier leerde hij de basis van de schilderkunst en verdiepte hij zijn kennis in de beeldhouwkunst. Hij woont en werkt sindsdien als een stenen beeldhouwer in Harare, de hoofdstad van Zimbabwe. Chiripanyanga is een van de weinige kunstenaars in Zimbabwe die niet uitsluitend met serpentijnsteen werkt, maar ook sculpturen van oud ijzer en hout maakt. De beelden van Chiripanyanga hebben meestal een sterke emotionele uitdrukking. Qua inhoud houdt hij van diversiteit, zowel dierlijke afbeeldingen als abstracte objecten zijn zijn handelsmerk. Beelden van Chenjerai Chiripanyanga zijn te vinden in tentoonstellingen en privécollecties over de hele wereld.
Clever Machingauta
Clever Machingauta werd geboren in 1979 en groeide op in het landelijke gebied Seke. Hij ging naar de basisschool van Simbaradenga en ging vervolgens naar de middelbare school in Murape. Clever volgde eerst een paar jaar een opleiding bij Ken Musekiwa en trad later in dienst bij Thomas Zinyeka, die zijn talent aanscherpte en hem aanmoedigde.
Colleen Madamombe
Colleen Madamombe studeerde drie jaar beeldhouwkunst in het Chapungu-beeldenpark in Harare, waar ze kennis maakte met het werk van professionele beeldhouwers, zoals Agnes Nyanhongo en andere beeldhouwers. Ze heeft er alles aangedaan om jonge vrouwelijke beeldhouwers aan te moedigen. En vroeg de vrouwen om net zo goed te werken als beeldhouwers als de mannen, ik weet dat het moeilijk is om mee te trouwen, want de meeste mannen willen niet dat hun vrouwen gelijk zijn als beeldhouwers.
Edious Nyagweta
Edious Nyagweta werd in 1981 in een arm dorp ten zuiden van Harare geboren. Als kind moest hij vee hoeden, zodat zijn ouders zijn collegegeld konden betalen. In Rusape woonde de beroemde kunstenaar Thomas Mukarobgwa, wiens werken zelfs door het "Museum of Modern Art" in New York zijn aangekocht. Edious bewonderde de capaciteiten van de grote meester en wilde ook beeldhouwer en schilder worden. Hij bezocht hem zo vaak als hij maar kon. Al als kind mocht hij zijn gereedschap gebruiken en zelf een handje helpen. Zijn grootste wens was om een beeld te creëren uit een ruwe steen.
Edmore Sango
Edmore Sango werd in 1976 geboren als de jongste broer van de bekende beeldhouwer Brighton Sango in Guruve. Al op jonge leeftijd begon hij met steen te werken. Tijdens schoolvakanties hielp hij zijn broer Brighton zijn beelden te schuren, waardoor hij steeds meer inzicht kreeg in de beeldhouwkunst. Nadat hij in 1995 de school had verlaten, besloot Edmore Sango ook beeldhouwer te worden. In 1998 nodigde Tom Blomefield, de grondlegger van de moderne stijl van de Shona Art, hem uit voor de kunstenaarskolonie Tengenenge. Daar beeldhouwde Sango twee jaar en ontwikkelde zijn stijl. Sango's sculpturen zijn meestal abstracte, ingewikkelde ellipsen, kubische vormen, oneindige lussen. Hij zegt dat hij zich met zijn beelden beter kan uitdrukken dan met woorden, zijn beelden geven het eeuwige en terugkerende van het leven in vormen weer. Edmore Sango is nu een van de bekendste beeldhouwers van Zimbabwe van de derde generatie.
Edronce Rukodzi
Edronce Rukodzi is in 1952 geboren in het Guruve District. Zijn interesse in beeldhouwen begon in 1974 toen hij Henry Munyaradzi bezocht in het beeldhouwersgemeenschap Tengenenge. De eerste tien jaar beeldhouwde Rukodzi alleen in zijn vrije tijd. Sinds 1985 werkt hij echter fulltime als beeldhouwer en heeft naam gemaakt als een origineel en creatief talent onder de tweede generatie Shona-beeldhouwers van Zimbabwe. Zoals met veel Shona-beeldhouwers, zijn het de tijdloze aspecten van de Shona-samenleving en traditie die zijn werk uitdraagt. Zijn menselijke figuren hebben meestal bladvormige, puntige hoofden met halvemaanvormige spleten voor de ogen. de hoofden worden bijna altijd vergroot in verhouding tot het lichaam. Deze overdrijving van de verhoudingen van het hoofd is een gemeenschappelijk kenmerk van Shona-beeldhouwwerk en, inderdaad, van Afrikaanse beeldhouwkunst in het algemeen. Beeldhouwend geeft de kunstenaar het belang aan van het hoofd als de plaats waar de geest verblijft.
Edward Chiwawa
Edward Chiwawa is in 1935 geboren en van de eerste generatie hedendaagse beeldhouwers in Zimbabwe. Hij heeft vele jaren in de kunstenaarskolonie Tengenenge gewerkt en woont en werkt nu in Harare. Hij ging slechts 3 jaar naar school. Als kleine jongen moest hij de familie helpen met het werk in de landbouw. Op 30 jarige leeftijd begonnen Edward Chiwawa en zijn neef Henry Munyaradzi met beeldhouwen. Van 1970 - 1973 werkte hij in de kunstenaarskolonie Tengenenge. Daar werd hij aangemoedigd om de artistieke activiteit voort te zetten. Edward Chiwawa slaagde er snel in zijn eigen stijl te ontwikkelen, zijn ronde, sterk geabstraheerde (zonnige) gezichten met altijd vriendelijke ogen zijn onmiskenbaar. De eenvoudige vormen zorgen ervoor dat de kleuren en structuren van de steen optimaal tot hun recht komen. "De steen moet voor zichzelf spreken", zegt Edward Chiwawa.
Ephraim Chaurika
Ephraim Chaurika is in 1940 in het Guruve District geboren. Hij leerde het vak van horlogemaker na schooltijd en werkte tot 1966 als horlogemaker en herder voor hij beeldhouwer werd. Al vroeg trad hij toe tot de kunstenaarsgemeenschap in Tengenenge en woont sindsdien samen met zijn vrouw Edina en 2 kinderen in Guruve. In zijn vroege beelden graveerde hij vormen van klokveren en tandwielen als decoratieve ornamenten. Ephraim Chaurika was een van de tien beeldhouwers van Tengenenge die voor het eerst in 1966 deelnamen aan de jaarlijkse kunsttentoonstelling in de National Gallery. In een interview vertelde Ephraim dat zijn eerste verkochte werk een schildpad was.
Gerald Mugavazi
Gerald Mugavazi is in 1974 geboren in Mudhindo Village en stierf in 2010. Hij studeerde af aan de lagere school en middelbare Chifamba School en stopte met zijn schoolcarrière omdat zijn familie te arm was om hem verder te laten studeren. Mugavazi liet een vrouw en vier kinderen achter. In 1993 begon Gerald Mugavazi met beeldhouwen onder leiding van zijn oom Francis Mugavazi. Zijn oom inspireerde hem enorm en gaf al zijn kennis van het beeldhouwen aan Gerald door, voordat hij met zijn broer Tutani naar Mvurwi verhuisde. Daar werkte hij voornamelijk aan "Big Mamas", "Ball Heads" en de kennis van de geesten in het algemeen.
Godfrey Matungamidze
Godfrey Matungamidze is in 1976 geboren in Gutu. Tijdens zijn schooltijd begon hij met hout te werken en zijn eerste artistieke ervaring op te doen. In 1997 verhuisde hij met zijn gezin naar de hoofdstad Harare in Zimbabwe en werd een leerling van zijn oom Gladman Zinyeka, die een gevestigde beeldhouwer was. Hoewel hij de basis van beeldhouwen verwierf bij Zinyeka, was het de beeldhouwer Rangarirai Makunde, aan wiens zijde hij vanaf 1999 werkte, die een blijvende invloed op hem had. Matungamidze werkt sinds 2000 zelfstandig en ontwikkelt zijn stijl in toenemende mate. Zijn beelden zijn van eenvoudige schoonheid, elegant en vaak abstract. Zijn kunst is hedendaags en verwijst zelden naar Afrikaanse wortels.
Hebaron Zvabata
Hebaron Zvabata is geboren in 1974 en heeft 9 jaar lang een schoolopleiding genoten. In 1989 begon hij met het beeldhouwen. Zijn leraar was de bekende Edward Chiwawa. Hij introduceerde Hebaron Zvabata in het kunstenaarsdorp Tengenenge, waar hij nog steeds werkt. Het onderwerp van zijn beelden is vaak de relatie tussen mens en geest. Het resultaat zijn kunstwerken die het belang van het spirituele in het dagelijks leven van de Zimbabwaanse cultuur uitdrukken in een moderne vorm. Als medium geeft hij de voorkeur aan Springstone, een zeer harde steen uit de groep van Serpentijn.
Henry Munyaradzi
Henry Munyaradzi geboren in 1931 komt uit een arm gezin en is opgegroeid zonder enige opleiding. Hij werkte als herder, jager en tabakssorteerder voordat hij ging beeldhouwen in de kunstenaarskolonie Tengenenge, die net was opgericht door de tabaksboer Tom Blomefield. Geïnspireerd door de ongelooflijk creatieve sfeer die daar heerste, gaf dit zijn leven op 36-jarige leeftijd een artistieke richting! Geheel autodidactisch ontwikkelde hij zich in het beeldhouwen en werd al snel samen met Bernard Matemera een van de meest beroemde Afrikaanse kunstenaars van zijn tijd. Reeds in de vroege jaren zeventig werden zijn werken getoond in het Musée Rodin in Parijs en het Museum of Modern Art in New York. Henry Munyaradzi werd meestal geïnspireerd door de natuurlijke vorm van de steen, kenmerkend voor zijn werken zijn kruisende platte rechthoeken, ronde, kegelvormige, bolvormige, cilindrische vormen die perfect met elkaar harmoniëren.
John Takawira
John Takawira is geboren in 1938 in Chegutu, verhuisde op tweejarige leeftijd met zijn familie naar Inyanga, misschien wel het meest spirituele centrum van de beeldhouwkunst van de Shona. Twintig jaar later kwam hij in aanraking met het beeldhouwwerk van Joram Mariga, een familielid die werd erkend als één van de beste beeldhouwers in Zimbabwe. Het talent van Takawira werd al snel herkend. Al in 1963 nam de National Gallery of Zimbabwe werk van Takawira op in zijn jaarlijkse nationale tentoonstelling. Takawira ontleende veel onderwerpen aan zijn dromen, die vaak de baviaan, de uil en de arend bevatten. De droom onder tribale mensen over de hele wereld wordt vaak als nog realistischer beschouwd dan feitelijkheid, aangezien de droomwereld de verblijfplaats is van de geesten die gebeurtenissen in de echte wereld controleren. Dromen zijn het belangrijkste contactgebied met de geesten, dus het is begrijpelijk dat ze een directe bron van veel kunst en mythologie zouden moeten zijn.
Josiah Manzi
Josiah Manzi is geboren in 1933 wordt beschouwd als een van de belangrijkste persoonlijkheden van de zogenaamde 1e generatie beeldhouwers uit Zimbabwe. Zijn ouders verhuisde halverwege de jaren zestig naar Tengenenge. Manzi kwam in contact met de beeldhouwers van Tengenenge en werd sterk door hen geinspireerd, de meeste beelden zijn uit Serpentijnsteen gehouwen.
Lacknos Chingwaro
Lacknos Chingwaro is geboren in 1980 en bracht zijn jeugd door in het Guruve district, in het noorden van Zimbabwe. Na het afronden van zijn 7 jarige schoolopleiding was hij erg geïnteresseerd in beeldhouwen en hielp kunstenaar Reason Chakawa met het poetsen van zijn sculpturen. Hij pakte al snel zijn eigen hamer en beitel op en bekwaamde zich in het beeldhouwen. Als een getalenteerde jonge kunstenaar kwam hij in 1998 naar het beroemde kunstenaarscentrum Tengenenge, waar hij vandaag de dag nog steeds woont en werkt.
Laurence Mukomberanwa
Laurence Mukomberanwa is geboren in 1976 in Ruwa en is de zoon van de vooraanstaande beeldhouwer Nicholas Mukomberanwa. Op 11-jarige leeftijd begon hij te beeldhouwen met zijn oudste broers. Omdat er geen kunstopleiding werd aangeboden op zijn school, schreef Laurence Mukomberanwa zich in op een naburige school om zich de basis van de beeldhouwkunst eigen te maken. In zijn vrije tijd wijdde hij zich volledig aan beeldhouwkunst en werkte hij hard om zijn eigen stijl te vinden. Vandaag de dag is Laurence Mukomberanwa erg experimenteel en fantasierijk. Wanneer hem wordt gevraagd naar de bron van zijn ideeën, merkt hij op dat iedereen die een diepe interesse in kunst heeft, het leven anders ziet dan de meeste mensen. Daarom hoeft men niet lang naar ideeën te zoeken, ze zijn aanwezig in alles wat je ziet. Voor hem is een beeld het medium waarmee hij de belangrijkste en gecompliceerde aspecten van het leven kan verwerken en uitdrukken.
Lawrence Sandaramu
Lawrence Sandaramu is geboren in 1976 in Harare en was een van de bevoorrechte beeldhouwers die werd opgeleid in het beroemde Chapungu Shona-beeldencentrum. Lawrence Sandaramu heeft het grootste gedeelte van zijn leven doorgebracht in Harare en woont nu in Chitungwiza, waar hij zich heeft ontwikkeld tot een ervaren beeldhouwer.
Lazarus Takawira
Lazarus Takawira is geboren in 1952 in de stad Nyanga. Hij was de jongste van vier jongens, hij St. Paul's middelbare school bij Nyanga. Na zijn schooltijd sloot hij zich aan bij de politie en ontving hij zijn opleiding in het Tomlison-depot in Harare. Hij beëindigde zijn opleiding in 1970 en verbleef bij de politie tot 1980. Tegen de tijd dat Lazarus bij de politie kwam, begonnen zijn broers John en Bernard Takawira als prominente beeldhouwers bekendheid te krijgen, zowel lokaal als internationaal. Tijdens zijn carrière bij de politie, heeft Lazarus in zijn vrije tijd veel beeldhouwwerk verricht en zijn beelden tentoongesteld. Tegen 1980 had zijn werk voldoende bekendheid gekregen en nam hij de beslissing om full time te gaan beeldhouwen. Zijn vroege werk toonde een duidelijke invloed door zijn broers, maar naarmate de tijd verstreek ontwikkelde hij zijn eigen stijl.
Lovemore Bonjisi
Lovemore Bonjisi is in 1985 geboren in Ruwa. Hij is de jongste in de Bonjisi-familie van beeldhouwers en leerde het beeldhouwen van zijn broer Lameck, een van de meest succesvolle beeldhouwers van Zimbabwe. Zijn werk is dynamisch en vloeiend, gekoppeld aan scherpe hoeken en soepele lange halzen met levensechte gezichten. Hij wordt geinspireerd door de beelden van de legendarische beeldhouwer Nicholas Mukomberanwa aan, die Lameck onderwees.
Merchers Chiwawa
Merchers Chiwawa is geboren in 1974 in Guruve. Toen hij nog op school zat, begon hij met beeldhouwen, in de voetsporen van zijn vader, Joshua Murunguzha, een beeldhouwer van de tweede generatie. In de kunstenaarskolonie Tengenenge begon zijn carrière als beeldhouwer. Zoals Merchers Chiwawa zelf zegt, begint het creatieve proces met een dialoog tussen hem en de steen. De steen vertelt hem wat er in hem ligt en wat er uit hem kan komen. De schoonheid van deze beelden is net zo adembenemend als de variëteit waarmee Merchers Chiwawa werkt.
Moses Masaya
Moses Masaya is in 1947 geboren in Inyanga, als zoon van een dorpshoofdman. Net als veel andere grote beeldhouwers, werd Masaya beïnvloed door de beeldhouwkunst van Joram Mariga, wiens werk hij voor het eerst zag in 1968. Twee jaar later trad hij toe tot de landelijke gemeenschap van beeldhouwers in Vukutu, hij werd gezien als een jonge beeldhouwer met een enorme belofte. Masaya erkent, net als de andere grote beeldhouwers uit Zimbabwe, het creëren van een omgeving die leidt tot vrije en ongeremde artistieke expressie.
Mycos Kutyauripo
Mycos Kutyauripo is in 1974 geboren in Guruve geboren. Al vroeg in zijn jeugd begon hij met beeldhouwen. In 1989 gaat Mapuranga naar Tengenenge, in de belangrijkste kunstenaarskolonie van Zimbabwe, krijgt hij les van de beeldhouwer Davison Chakawa. De beelden van Mycos Kutyauripo worden gekenmerkt door hun bijzonder subtiele vorm en zijn te vinden in privécollecties over de hele wereld.
Nimrod Phiri
Nimrod Phiri werd in 1970 geboren in een gezin van tien kinderen. Omdat zijn familie erg arm was, liep hij stage bij een fotograaf en verdiende hij geld als werknemer in een mijn. Toen hij in 1998 naar de kunstenaarskolonie Tengenenge kwam om daar foto's te maken, werd hij verliefd op de beelden van de beeldhouwers en besloot hij met steen te werken. Tegenwoordig is Nimrod Phiri een van de meest gerenommeerde beeldhouwers. Hij leeft in harmonie met de gemeenschap en ziet dingen vanuit een cultureel perspectief. Hij is trots op zijn achtergrond die hem verbindt met de vroege kunstenaars van Tengenenge. Zijn meeste beelden zijn totems en vele hoofden van familie, hun spirituele voorouders en de voorouders van de ouderen, de oudergeneratie en tenslotte de jongste generatie kinderen.
Norbert Shamuyarira
Norbert Shamuyarira is geboren in 1962 in het Chinhoyi-district van Zimbabwe en begon op 17-jarige leeftijd te beeldhouwen na een toevallige ontmoeting met Bernard Takawira. Gedurende vier jaar werkte Shamuyarira met Takawira samen. De beelden van Shamuyarira en van Takawira, worden gekenmerkt door respect voor de vorm van de steen. Zijn beelden worden zelden geopend of diep uitgesneden. De karakteristieke vorm is een afgeronde zachtheid waarbij menselijke vormen worden gesuggereerd. in plaats van duidelijk gedefinieerd. De beelden zijn een artistieke reactie op diep gevoelde emoties, door zijn beeldhouwwerk heeft Shamuyarira een welsprekend en duurzaam middel tot zelfexpressie ontdekt. Gevoelens van verdriet en onzekerheid zijn vaak aanwezig in zijn werk.
Richard Kambuzuma
Richard Kambuzuma is geboren in 1966, hij volgde een volledige schoolopleiding en werkte daarna als verkoper in een kantoorboekhandel. In 1987 ontmoette hij de beroemde kunstenaar Henry Munyaradzi, die in hem grote belangstelling voor beeldhouwwerk wekte en hem les gaf. Richard Kambuzuma is trouw gebleven aan de intentie van zijn meester om nooit de essentie van een steen te vernietigen. De vlakheid van zijn sculpturen en het heldere, naïeve ontwerp, de kleuren en structuren van de steen zijn prachtig mooi.
Stephen Murenza
Stephen Murenza is geboren in 1982 in Rushinga in een familie van beeldhouwers. Stephen is een vastbesloten en geconcentreerde Shona beeldhouwer en een van de rijzende sterren in Zimbabwe. Hij ontwikkelde een interesse in beeldhouwen nadat hij zijn broers Rufaro Murenza en Julius Murenza constant had zien portretteren. Daarna begon hij met het beeldhouwen in 1992 als leerling van zijn broers. Stephen werkte bijna tien jaar onder de leiding van zijn broers en vestigde zijn eigen werkplaats in Harare in 2003. In 2008 verhuisde hij naar Tsindi Art Center in Hatfield, waar hij zijn vaardigheden verder ontwikkelde. In 2013 bouwde Steve zijn eigen huis in Chitungwiza, wat volgens de Zimbabwaanse normen een geweldige prestatie is. Steve vestigde vervolgens zijn basis in Chitungwiza Arts Centre, waar hij samen met zijn vriend Givemore Mashaya werkte.
Sylvester Mubayi
Sylvester Mubayi is geboren in 1942 in het Chiota-district. Hij verliet de school op zijn zestiende, maar het was elf jaar later dat zijn leven van richting veranderde toen hij naar Tengenenge vertrok om zich in het beeldhouwen te bekwamen. Na een verblijf in Tengenenge vertrok Mubayi naar Harare om in een werkplaats te gaan werken, waar hij met volleerde vaardigheid, kennis en een aangeboren gevoel voor steen beeldhouwde. Mubayi's spirituele realiteit wordt vaak uitgedrukt als metamorfose, door het samensmelten van menselijke en dierlijke vormen. Dergelijke overgangstoestanden vormen een groot deel van het traditionele Shona-geloof.
Tago Tazvitya
Tago Tazvitya is in 1954 geboren in Chegutu, in het westen van Zimbabwe. Het werd geïnspireerd door John Takawira een bekende beeldhouwer van de eerste generatie Zimbabwaanse beeldhouwers. Sinds 1978 woont Tago samen met zijn gezin in de kunstenaarsgemeenschap Chitungwiza. Tago is vandaag de dag een rolmodel voor jonge beeldhouwers uit de gemeenschap, zowel artistiek als menselijk. De beelden van Tago Tazvitya worden gekenmerkt door zeer subtiele vormen. De beeldhouwer geeft de voorkeur aan ongewone Serpentijn, Butterjade, Verdiet of Wit Opaal. Veel van zijn beelden tonen gestileerde vogels of abstracte, organische vormen.
Tendai Mutimhima
Tendai Mutimhima is in 1981 in Murehwa geboren en startte met beeldhouwen in 2001. Mutimhima werd leerling bij de beeldhouwer Wenceleous Marufu, hij assisteerde hem bij het polijsten van beelden en leerde geleidelijk met verschillende steensoorten te werken. De beelden vanTendai Mutimhima zijn voornamelijk menselijke figuren en vogels. Veel beelden zijn van jonge meisjes met moeders, maar ook beelden van hoofden.
Tutomo Mugavazi
Tutomo Mugavazi, is geboren in 1975 in Guruve. Tutomo Mugavazi bezocht dagelijks zijn oom Francis Mugavazi, een bekende eerste-generatie kunstenaar van Zimbabwaanse beeldhouwers toen hij nog op school zat. Al op 15-jarige leeftijd was hij heel actief als beeldhouwer, hij organiseerde direct na het voltooien van zijn schooltijd, samen met zijn oom Francis Mugavazi, een tentoonstelling die het begin van zijn carrière zou markeren. Mugavazi concentreert zich in zijn werk op het beeldhouwen van vrouwen. Hij beeldhouwt deze op een levendige en dynamische manier. De vrouwenbeelden van Mugavazi zijn altijd van een elegante, bijna perfecte schoonheid. Mugavazi kiest bewust hoofdzakelijk voor zwart Springstone uit de Muturoshanga-groeven.
Walter Maponga
Walter Maponga is in 1978 in Marondera geboren. Hij heeft 2 zussen en 3 broers, zijn oudste broer is ook beeldhouwer. Maponga groeide op in Chitungwiza, een voorstad van Harare. Na de lagere school en een technische opleiding begon Walter zijn voorlopig werk als assistent van de beeldhouwer Tendai Gwadu. Hier leerde hij de vaardigheden van het beeldhouwen en ontmoette hij de beeldhouwer Last Ruvinga. Ruvinga kreeg nooit bekendheid, maar hij bracht elementaire belangrijke verbeteringen mee naar Maponga. Walter is Last Ruvinga veel dank verschuldigd voor het gebruik van gereedschappen en steen en zijn buitengewoon goed gevoel voor de keuze van aansprekende en esthetische stenen. Hij beeldhouwt voornamelijk met Fruit Serpentijn uit Kwekwe.
Washington Matafi
Washington Matafi is in 1981 geboren in Wedza. Aan het einde van zijn schooltijd verhuisde hij naar zijn neef Elvis Mamvura, een familielid van de beroemde beeldhouwer Nicholas Mukomberanwa, waar hij in contact met het beeldhouwen. Hij werkte twee jaar als assistent van Mamvura, hij polijste zijn beelden en leerde in zijn vrije tijd de basis de beeldhouwen. Hij observeerde regelmatig Nicholas Mukomberanwa en voelde zich geraakt door zijn diepgaande werk. Washington Matafi ontwikkelde zijn eigen stijl en werd bekend in de wereld van de beeldhouwkunst. Matafi specialiseerde zich in abstracte formaties en maakten hem tot een van de meest gewilde en technisch meest indrukwekkende kunstenaars van de 3e generatie Zimbabwaanse beeldhouwers.
Washington Msonza
Washington Msonza is geboren in 1966 in Makumbe, als de oudste van acht kinderen en was al enthousiast over beeldhouwen als kind. In 1988 begon hij te werken als assistent en leerling in de werkplaats van zijn zwager Albert Mamvura. Zijn inzet en inzicht waren sterk, Albert gaf hem de ruimte om zichzelf te ontwikkelen Washington Msonza creëerde daarna zijn eerste eigen beelden. Begin jaren negentig werd Washington Msonza internationaal steeds meer gerespecteerd. Washington Msonza's werken worden sterk beïnvloed door zijn geloof. De vaak christelijke motieven tonen mensen, gracieus en van ongelooflijk sterke uitdrukking, hij beeldhouwt veel met zwart Springstone.
Wilbert Samapundo
Wilbert Samapundo bracht zijn jeugd door in het dorp Saunyama en groeide op in het gezin van zijn oom. Helaas waren de finacieële middelen beperkt en had Samapundo niet de mogelijkheid om naar school te gaan. Op de leeftijd van vijftien leerde hij echter het ambacht van de smid. Maar al snel was het niet langer een uitdaging voor hem, hij was gefascineerd door de kunst van het beeldhouwen. In 1993 verhuisde Wilbert Samapundo naar Chitungwiza, de grootste township nabij de hoofdstad, Harare. Daar nam hij lessen bij Moses Masaya, een van de beroemdste kunstenaars in Zimbabwe. Wilbert Samapundo beeldhouwt met zwart Springstone en Serpentijn, de beelden zijn een afspiegeling van de natuur.
Wimbai Ngoma
Wimbai Ngoma is geboren 1979 in het district Nyanga in Zimbabwe. Hij groeide op als een eerstgeborene met negen broers en zussen in Nyanga en volgde zijn opleiding op de middelbare school van een missieschool. Van jongs af aan begon zijn artistieke carrière, en hij ontving uitstekende cijfers in het schoolvak kunsthistorie. Het was dus niet verrassend dat Ngoma onmiddellijk een hamer en een beitel pakte nadat hij van school was gegaan en zijn talenten kon ontwikkelen. In 1998 ging Wimbai Ngoma naar Chapungu Sculpture Park om zich bekwamen onder leiding van de zeer populaire beeldhouwer, Passmore Mashaya, en om meer vaardigheden aan zijn talent toe te voegen. Hij beeldhouwt in diverse steensoorten, de beelden zijn overwegend abstracte vrouwfiguren.
Daina Nyakudya
Daina Nyakudya werd in 1985 in Chiweshe in het noorden van Zimbabwe geboren. Na het voltooien van de middelbare school trouwde ze met de bekende beeldhouwer Tago Tazvitya, onder wiens hoede ze het beeldhouwen leerde. Tago is mijn bron van inspiratie en brengt me naar hogere niveaus, zegt Daina over haar man.